Udarbejdet i samarbejde med bestyrelsesguiden.dk
Der findes efterhånden mange frygtindgydende overskrifter, der forudsiger hvor mange jobs AI ville kunne erstatte i fremtiden.
Derfor er det ikke så mærkeligt, at mange i dag går rundt med en reel frygt for at miste deres job. Hvis man ikke befinder sig i den gruppe af mennesker, der er bange for at blive
jobløse, går man måske alligevel med en usikkerhed omkring, hvordan AI kommer til at påvirke ens arbejdsdag. Det er heller ikke så underligt, for det kommer AI højst sandsynligt
til.
Så hvordan sikrer man sig i en AI-fremtid? Kan man overhovedet sikre sin jobsituation?
Drop frygten
Det første man bør gøre, er at droppe frygten. Det er måske nemmere sagt end gjort, men det er ikke en holdbar strategi. AI-toget er kørt, og det kommer ikke til at stoppe igen.
Teknologien er kommet for at blive.
Det er langt mere proaktivt at omfavne udviklingen. Lære at arbejde sammen med den. Gøre AI til en samarbejdspartner – en ven frem for en fjende. Det er netop sådan, man
sætter sig selv i den bedst mulige situation.
Konsulenthuset har i den forbindelse listet fem færdigheder, der er særligt brugbare, netop nu, hvor AI for alvor gør sit indtog.
People-smart
Mange tror fejlagtigt, at hvis de skal sikre deres karriere mod AI, bør man lære at kode eller kaste sig ud i noget andet teknisk. Men det er faktisk en misforståelse. De færdigheder, som AI ikke kan røre ved, ligger sig op ad vores menneskelige styrker: kommunikation, samarbejde, forhandling.
Alt det, der sker mellem mennesker. Så netop de menneskelige evner kommer i endnu højere kurs. AI kan meget – rigtigt meget – men ikke erstatte mennesker med følelser,
fornemmelser, ægte dømmekraft. Kreativitet og omsorg. Og heldigvis for det.
Kend dit felt
Jo bedre man kender sit eget område, jo mere værdi kan man også få ud af AI. Det hænger ret simpelt sammen: jo mere man ved, des bedre prompts, altså instruktioner, kan man
skrive. Jo lettere er det også at evaluere output og tage stilling.
Det er svært at få gode svar, hvis man ikke ved, hvad man leder efter. Stærk faglighed er derfor lige så vigtigt, som det plejer. Også selvom man har AI ved sin side, der i bund og
grund ved det hele.
Men for at bearbejde den viden og bruge den, kræver det altså, at man selv har sin faglighed i orden.
Tænk data, ikke AI
Uden data, ingen AI. Derfor bør man begynde at tænke i data. Hvordan kan data hjælpe med at løse konkrete udfordringer? Det handler om at kunne bruge data, fortolke data.
Data er fundamentet for AI, så når man forstår det, forstår man også AI på et lidt dybere niveau. Derved bliver det også nemmere at spotte bias og andre udfordringer, som
teknologien kan bære med sig.
Gå forrest
Indtil videre er det kun omkring ét ud af fem AI-pilotprojekter, der bliver taget videre og skaleret ud i resten af virksomheden. Men det er netop dét, der skal til, for at AI for alvor
kan gøre en forskel på bundlinjen.
Derfor er der brug for medarbejdere, der går forrest i at anvende AI-værktøjer. Som bruger deres kreativitet til at få mest muligt ud af teknologien. Medarbejdere der har de
optimistiske, de positive briller på. Medarbejder der kan se mulighederne i teknologien og er nysgerrige på at anvende den, vil klart have en fordel.
Selvfølgelig er der udfordringer ved AI-værktøjerne, som man bør sætte sig ind og være kritisk over for, men det er ikke noget man som bruger af værktøjerne bør stirre sig blind på
og af den grund undgå at anvende dem.
Eksperimentér og gentænk
Lige nu er det især i høj kurs at være villig til at eksperimentere, engagere sig og tage risici. Der skal tænkes nyt. Det kræver medarbejdere, der tør se deres egne vaner udefra og
gentænke workflows og processer. AI udvikler sig konstant, og det bør vi også.
En nylig undersøgelse viste, at én ud af seks medarbejdere faktisk følte sig nødsaget til at se ud som om de brugte AI eller virkede opdaterede – alene fordi de vidste, det faldt i bedre jord hos deres chef. Det siger noget om, at vi i høj grad taler om et mindset: villigheden til at lære, tilpasse sig og prøve sig frem.






