De globale legetøjsgiganter stordumper på skattetransparens, med LEGO som den mindst ringe i peer-gruppen. Det viser Økonomisk Ugebrevs kortlægning af de globale legetøjskoncerners skattetransparens – med særlig fokus på, hvordan LEGO klarer sig i forhold til internationale peers som Hasbro og Mattel.
Med 2 point ud af 12 mulige indtager LEGO førstepladsen i Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating 2025 for fem globale legetøjskoncerner.
LEGO’s præstation er langt fra bestået, men stadig bedre end konkurrenternes, der alle opnår nul point. Som eneste selskab i peer-gruppen oplyser LEGO om sit samlede skattebidrag, fordelt på afholdte skatter som selskabsskat og opkrævede skatter, herunder medarbejderskat.
15 mia. i skatter
Ifølge LEGO’s seneste årsrapport var selskabets samlede skattebidrag i 2024 på 15 mia. kr., heraf var seks mia. kr. afholdte skatter og ni mia. kr. opkrævede skatter.
Kun LEGO udgiver en officiel skattepolitik, der omfatter hele koncernen og er godkendt af bestyrelsen. Det betyder, at kun hver femte af legetøjsgiganterne udgiver en skattepolitik. Andelen af selskaber med en officiel skattepolitik i de andre peer-ratings er langt højere.
Det samme gælder det danske C25-indeks. Legetøjsgiganterne ligger også i bund på andre centrale parametre, herunder land-for-land rapportering – som ingen af de fem selskaber har.
Ekspert er skuffet
Ifølge Lars Koch, generalsekretær i Oxfam Danmark, er det skuffende, at legetøjsgiganterne ikke har en mere aktiv og ansvarlig skattepolitik, der kan demonstrere, at der ikke foregår massiv skattetænkning.
”Undvigelse af at betale skat gennem anvendelse af skattely og aggressiv skatteplanlægning er fortsat et stort globalt problem, der flytter skattetrykket over på de mange ansvarlige og gennemsigtige selskaber”, siger Lars Koch.
Lars Koch påpeger, at andre store danske selskaber har udvist lederskab og bidraget til at skabe større gennemsigtighed om skatteforhold i andre sektorer:
”Det er helt åbenlyst ikke lykkedes i legetøjssektoren, hvor LEGO også halter langt efter store danske selskaber i andre brancher.”
Lego svarer ikke
Lars Koch hæfter sig særligt ved, at ingen af legetøjsgiganterne rapporterer deres skattebetalinger landfor-land, så man kan vurdere, om der er sammenhæng mellem, hvor de skaber deres værdi, og hvor de placerer deres overskud og skattebetalinger.
”Det skaber en – forhåbentlig ubegrundet – mistanke om, at selskaberne laver aggressiv skatteplanlægning. LEGO og de andre legetøjsgiganter skylder de mange børnefamilier, der har glæde af deres legetøj, at demonstrere, at de også bidrager til børnenes skoler gennem at betale deres skyldige skat i de lande, hvor de skaber deres værdi”, siger Lars Koch.
Økonomisk Ugebrev har spurgt LEGO, om selskabet overvejer at være mere åben omkring deres skatteforhold. LEGO er ikke vendt tilbage på vores henvendelse. Selvom LEGO har udgivet en skattepolitik, der omtaler selskabets forhold til skattemyndigheder og skatteplanlægning, opnår LEGO ikke point i hovedparten af ratings målepunkter.






