Mens tøjmærket Hummel forventer et skuffende regnskab på grund af et forbrugsstop på det tyrkiske marked, så ser det anderledes ud for resten af Christian Stadils konglomerat, Thornico.
Her er det aldrig gået bedre. Det viser den seneste opgørelse af Stadils formue i magasinet Danmarks 100 Rigeste, som Økonomisk Ugebrev i samarbejde med Loyalty Key netop har udgivet.
Hele 3,9 milliarder kroner er Christian Stadils formue vokset det seneste år. Det svarer til 46 procent, og det betyder, at han nu med en formue på 12,3 milliarder er rykket fem pladser op til en 24. plads på årets liste over Danmarks Rigeste.
Det glæder Christian Stadil, at formuen nu er vokset.
“På vegne af alle vores direktører og selvfølgelig også os selv, så er det en form for kropsliggørelse af hårdt arbejde og nogle strategier som ser ud til at have virket - i hvert fald for de fleste vedkommende - og så en god portion held og nogle andre konjunkturer i fødevareregi”, siger han og tilføjer, at det også glæder ham at se, at Thornicos værdiansættelse nu også er vokset ligeså vel som indtjeningen, der de seneste år har ligget på lige omkring en milliard kroner.
Thornicos guldæg
Det er særligt Thornicos kronjuvel - æggebakkevirksomheden Brdr. Hartmann, som har hovedsæde i Odense, der har gjort sit for at pumpe formuen op.
Hartmann, der er en af verdens førende æggebakke producenter, og som hovedsageligt producerer æggebakker og frugt emballage i genbrugspapir, har redet på en bølge af medvind. Stigende oksekødspriser har fået efterspørgslen på æg til at eksplodere, hvilket har ført til øget efterspørgsel på æggebakker. Dertil kommer, at et øget fokus på at skifte plastikemballage ud med den mere miljørigtige papemballage også har ført til en øget omsætning.
“Hartmann har virkelig meget kørende for sig - også makroøkonomisk - i forhold til denne her miljø agenda, så Hartmann er i virkeligheden vores guldæg,” lyder det fra Christian Stadil.
Familien Stadil begyndte at købe sig ind i Hartmann for over ti år siden og kom senere op at eje 70 procent af virksomheden. I forbindelse med udfordringerne med Hartmanns fabrik i Rusland og den efterfølgende melding om en tilbagetrækning fra det russiske marked, købte Stadil minoritetsaktionærerne ud og afnoterede Hartmann fra børsen. Siden har Thornico ejet Hartmann 100 procent.
Medvind over næsten hele linjen
Det er dog ikke kun Hartmann, der slår rekorder. To af Thornicos andre virksomheder, Lactosan, der blandt andet laver æggeprodukter, samt Synovo Technology Group, der laver maskiner til sortering af æg, har også redet med på bølgen med de stigende æggepriser over hele verden.
“Kunderne tjener flere penge, fordi æggepriserne er steget, og det kommer os til gode i Synovo, fordi vi sælger maskiner til kunderne,” forklarer Christian Stadil og nævner, at der særlig i USA, hvor Hartmann er kæmpestore, har været vanvittige æggepriser.
“Man kan næsten ikke få fat i æg i Europa for tiden, fordi æg er blevet så populære, fordi mange køber æg i stedet for dyre proteinkilder, og det er jo noget, vi nyder godt af, fordi vi laver æggeprodukter, og vi laver maskiner til æggeforarbejdning,“ siger han.
Nedtur for Hummel
Mens det altså går godt for Stadils ægge-relaterede-virksomheder, så går det knap så godt for tøjmærket Hummel, der netop har meddelt, at de forventer et skuffende regnskab for i år.
“Rent makro-konjunkturmæssigt, så er folk presset derude. Og det rammer os i Hummel Group,“ siger Stadil og fortæller, at Hummel derfor vil lægge strategien lidt om, så man fremover vil fokusere mere på holdsport.
“Det er mere konjunktur resistens, for folk laver altid sport, men de køber ikke altid fritidstøj, men vi skal selvfølgelig stadig lave begge dele,” lyder det fra Christian Stadil
Christian Stadil og hans far, Thor Stadil, købte det tyskstiftede brand Hummel tilbage i 1999.Hummel var dengang i krise, og Stadil-familien har siden fået det rettet op på bedre kurs.







